You can not select more than 25 topics Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.
 
 
 
 
 
 

129 lines
4.4 KiB

\documentclass[a4paper,12pt]{article}
\usepackage{amsmath}
\usepackage{amssymb}
\usepackage[polish]{babel}
\usepackage{polski}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage{indentfirst}
\usepackage{geometry}
\usepackage{array}
\usepackage[pdftex]{color,graphicx}
\usepackage{subfigure}
\usepackage{afterpage}
\usepackage{setspace}
\usepackage{color}
\usepackage{wrapfig}
\usepackage{listings}
\usepackage{datetime}
\renewcommand{\onehalfspacing}{\setstretch{1.6}}
\geometry{tmargin=2.5cm,bmargin=2.5cm,lmargin=2.5cm,rmargin=2.5cm}
\setlength{\parindent}{1cm}
\setlength{\parskip}{0mm}
\newenvironment{lista}{
\begin{itemize}
\setlength{\itemsep}{1pt}
\setlength{\parskip}{0pt}
\setlength{\parsep}{0pt}
}{\end{itemize}}
\newcommand{\linia}{\rule{\linewidth}{0.4mm}}
\definecolor{lbcolor}{rgb}{0.95,0.95,0.95}
\lstset{
backgroundcolor=\color{lbcolor},
tabsize=4,
language=C++,
captionpos=b,
tabsize=3,
frame=lines,
numbers=left,
numberstyle=\tiny,
numbersep=5pt,
breaklines=true,
showstringspaces=false,
basicstyle=\footnotesize,
identifierstyle=\color{magenta},
keywordstyle=\color[rgb]{0,0,1},
commentstyle=\color{Darkgreen},
stringstyle=\color{red}
}
\begin{document}
\noindent
\begin{tabular}{|c|p{11cm}|c|} \hline
Grupa 1? & Piotr Dergun, Dominik Waśko & \ddmmyyyydate\today \tabularnewline
\hline
\end{tabular}
\section*{Zadanie 1 - Macierze OMP}
Celem zadania jest obliczenie iloczynu dwóch macierzy prostokątnych na konkretnej liczbie wątków (dane te podane jako parametry programu). Istotą problemu są trzy pętle, których złożoność obliczeniowa jest O($n^3$)
\begin{lstlisting}
#pragma omp parallel for default(none) shared(A, B, C) firstprivate(rozmiar)private(i, j)
for (i=0; i<rozmiar; ++i)
for (j=0; j<rozmiar; ++j)
{
C[i][j] = 0;
for (long k=0; k<rozmiar; ++k)
C[i][j] += A[i][k]*B[k][j];
}
\end{lstlisting}
Zmienna \textit{i} ma za zadanie przechodzić po wierszach macierzy wyjściowej, a zmienna \textit{j} - jej kolumnach. Za przemnażanie wszystkich elementów z wektora macierzy A (po wierszach) i wektora macierzy B (po kolumnach) odpowiedzialna jest wewnętrzna pętla.
(wyjaśnić dyrektywy pragma - jaki wpływ na zrównoleglenie)
Program został skompilowany i uruchomiony z następującymi parametrami: macierz 1000x1000, ilość wątków 1-15, dla każdego wątku wykonano 10 powtórzeń. Z otrzymanych wyników obliczono przyspieszenie oraz średni czas liczenia macierzy. Poniżej przedstawione są wykresy zależności czasu obliczeń oraz przyspieszenia od ilości wątków.
\begin{figure}[!hbp]
\centering
\includegraphics[width=0.7\textwidth]{dane/wykres.eps}
\caption{Profesjonalna prosta czerwona kreska z kropkami}
\end{figure}
\begin{wrapfigure}{r}{0.5\textwidth}
\vspace{-20pt}
\begin{center}
\includegraphics[width=0.45\textwidth]{dane/pomiar.pdf}
\end{center}
\vspace{-20pt}
\caption{Krzywa niebieska kreska}
\vspace{-10pt}
\end{wrapfigure}
W celu ułatwienia pracy Prowadzącemu warto wykresy podpisać, aby Prowadzący omyłkowo nie przyjął, że dany wykres przedstawia średnią miesięczną temperaturę w Bangladeszu na przełomie lat 1975-1982, ponieważ taki wykres byłby nieodpowiedni, przez co sprawozdanie byłoby niezaliczone. Łatwo zauważyć, że każdy wykres w przestrzeni 2D posiada dwie osie i z grzeczności należy je opisać. Osie posiadają jednostki, które też warto przytoczyć.
Czasem w sprawozdaniu warto przytoczyć kilka zalet danego rozwiązania i wypisać je jako lista:
\begin{lista}
\item Pierwszą zaletą jest to, że jest.
\item Druga zaleta jest również obecna.
\item Trzecia zaleta jest już troche naciągana.
\item Czwarta zaleta jest wadą, czyli zaletą ujemną.
\end{lista}
Jeśli zaszłaby konieczność zestawienia danych wartości w tabeli to również jest taka możliwość.
\begin{table}[!hbp]
\centering
\begin{tabular}{|p{5cm}|c|}
\hline
Zalety & Wady \tabularnewline
\hline
Ładne, kolorowe & Brak\tabularnewline
Szybkie, działające & Brak\tabularnewline
\hline
\end{tabular}
\caption{Podpis bardzo wartoścowej tabeli z danymi}
\end{table}
W sprawozdaniu muszą znaleźć się wnioski. Wnioski stanowią przesłankę, o tym iż osoba je pisząca, która ubiega się o tytuł magistra inżyniera, wie co robi. Osoba taka często jest w stanie określić czemu miało służyć dane ćwiczenie, a także ocenić w jakim stopniu udało się rozwiązać dane zagadnienie i gdzie napotkano problemy.
\end{document}