Symulacja NAT na przedmiot Symulacje Komputerowe
You can not select more than 25 topics Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.

278 lines
5.7 KiB

7 years ago
  1. /*
  2. * Node.cpp
  3. *
  4. * Created on: 10.01.2017
  5. * Author: piotrek
  6. */
  7. #include "Node.h"
  8. #include "NATRouter.h"
  9. Node * Node::findConnection(string ip)
  10. {
  11. NATRouter *r;
  12. Node *ptr = NULL;
  13. if (ip == "0.0.0.0")
  14. return NULL;
  15. // najpierw szukam tras lokalnych
  16. map<Node*, bool>::iterator it = this->connectedNodes.begin();
  17. for (; it != this->connectedNodes.end(); ++it)
  18. {
  19. //if ((*it)->getIp() == ip)
  20. if ((*it).first->getIp() == ip)
  21. {
  22. ptr = (*it).first;
  23. if ((*it).second == false)
  24. return ptr;
  25. }
  26. /*
  27. * jezeli wezel ma polaczenie do NAT-routera
  28. * (i istnieje jego interfejs WAN to sprawdz
  29. * czy nie ma z nim bezposredniego polaczenia)
  30. */
  31. r = dynamic_cast<NATRouter*>((*it).first);
  32. if (r != NULL)
  33. if (r->getWanIp() == ip)
  34. return (*it).first;
  35. }
  36. /* jezeli takich nie ma, a jest zewnetrzna
  37. * to musze wskazac do niej
  38. */
  39. if (ptr)
  40. return ptr;
  41. return NULL;
  42. }
  43. /* funkcja pobiera i usuwa pakiet z bufora "karty sieciowej" */
  44. Packet Node::recv()
  45. {
  46. Packet packet;
  47. if (!this->rcvBuffer.empty())
  48. {
  49. packet = this->rcvBuffer.front();
  50. this->rcvBuffer.pop();
  51. }
  52. return packet;
  53. }
  54. string Node::ipToString(unsigned int ip)
  55. {
  56. ostringstream ss;
  57. ss << ((ip>>24)&0xFF) << "." << ((ip>>16)&0xFF) << "." << ((ip>>8)&0xFF) << "." << (ip&0xFF);
  58. return ss.str();
  59. }
  60. unsigned int Node::stringToIp(string ip)
  61. {
  62. istringstream iss(ip);
  63. int offset = 24;
  64. unsigned int res=0;
  65. std::string token;
  66. while (getline(iss, token, '.')) {
  67. if (!token.empty())
  68. {
  69. res |= atoi(token.c_str()) << offset;
  70. offset -= 8;
  71. }
  72. }
  73. return res;
  74. }
  75. Node::Node()
  76. {
  77. this->setHostname("");
  78. this->setIp("0.0.0.0");
  79. this->setMask("0.0.0.0");
  80. this->setGatewayIp("0.0.0.0");
  81. this->setObjectName(&this->hostname);
  82. this->setDelay(1);
  83. }
  84. Node::~Node()
  85. {
  86. this->connectedNodes.clear();
  87. while(!this->rcvBuffer.empty())
  88. this->rcvBuffer.pop();
  89. }
  90. Node::Node(string hostname) : Node()
  91. {
  92. this->setHostname(hostname);
  93. }
  94. Node::Node(string hostname, string ip, string mask) : Node(hostname)
  95. {
  96. this->setIp(ip);
  97. this->setMask(mask);
  98. }
  99. Node::Node(string hostname, string ip, string mask, string gatewayIp) : Node(hostname, ip, mask)
  100. {
  101. this->setGatewayIp(gatewayIp);
  102. }
  103. /*
  104. * funkcja symuluje typową sytuację: mamy kartę sieciową, a funkcja connectNode jest podłączeniem wtyczki
  105. * z jednej strony
  106. * @param firstConnected - oznacza, czy pierwsza strona jest podlaczona (jezeli nie to sprawdzamy
  107. * czy polaczenie juz gdzies zostalo przypadkowo nawiazane, nawiazujemy polaczenie, a nastepnie
  108. * przekazujemy sterowanie drugiemu wezlowi zeby zrobil to samo)
  109. */
  110. bool Node::connectNode(Node *node, bool isExternal, bool firstConnected)
  111. {
  112. if (node->getIp() == "0.0.0.0") // jezeli wezel nie ma skonfigurowanej sieci, nie mozna go przylaczyc
  113. return false;
  114. if (!firstConnected)
  115. {
  116. map<Node*, bool>::iterator it = this->connectedNodes.begin();
  117. for (; it != this->connectedNodes.end(); ++it) // sprawdzamy, czy połączenia już przypadkiem nie ma
  118. {
  119. if ((*it).first == node)
  120. return false;
  121. }
  122. }
  123. this->connectedNodes.insert(pair<Node*, bool>(node, isExternal));//this->connectedNodes.push_back(node); // podłączamy drugi węzeł
  124. if (!firstConnected)
  125. node->connectNode(this, isExternal, true); // to samo w drugą stronę
  126. return true;
  127. }
  128. /*
  129. * funkcja wysyla, czyli przekazuje kopie pakietu kolejnemu wezlowi - docelowemu lub bramie domyslnej
  130. * o ile jest skonfigurowana i istnieje do niej sciezka
  131. */
  132. int Node::send(Packet packet, bool isRouter)
  133. {
  134. Node *node;
  135. node = this->findConnection(packet.getDstIp()); // znajdz bezposrednia trase
  136. if (!node)
  137. node = this->findConnection(this->getGatewayIp());
  138. if (!node)
  139. return false; // nie ma zadnej trasy do wezla
  140. if (packet.getDstPort() == 0)
  141. return false; // wypada zdefiniowac nadawce oraz docelowy port...
  142. // jezeli wezel nie jest routerem to ma ustawic pakietowi swoj srcIp oraz losowy port
  143. if (!isRouter)
  144. {
  145. packet.setSrcIp(this->getIp());
  146. if (packet.getSrcPort() == 0)
  147. {
  148. // ustaw port zrodlowy na port losowy z zakresu [32768,61000] - zob. empheral port (port emferyczny)
  149. packet.setSrcPort(rand() % 28233 + 32768);
  150. }
  151. }
  152. node->putPacket(packet);
  153. return packet.getSrcPort();
  154. }
  155. /*
  156. * funkcja jest modelem karty sieciowej - odbiera dane z sieci i umieszcza je
  157. * w swoim buforze (czy tam systemie)
  158. */
  159. void Node::putPacket(Packet packet)
  160. {
  161. this->rcvBuffer.push(packet);
  162. }
  163. void Node::setHostname(string hostname)
  164. {
  165. this->hostname = hostname;
  166. }
  167. void Node::setIp(string ip)
  168. {
  169. this->netConf.ip = ip;
  170. this->setNetwork();
  171. }
  172. void Node::setMask(string mask)
  173. {
  174. this->netConf.mask = mask;
  175. this->setNetwork();
  176. }
  177. void Node::setGatewayIp(string gatewayIp)
  178. {
  179. // TODO mozna ewentualnie zrobic sprawdzenie czy gateway jest w podsieci
  180. this->netConf.gatewayIp = gatewayIp;
  181. }
  182. string Node::getHostname()
  183. {
  184. return this->hostname;
  185. }
  186. string Node::getIp()
  187. {
  188. return this->netConf.ip;
  189. }
  190. string Node::getMask()
  191. {
  192. return this->netConf.mask;
  193. }
  194. string Node::getGatewayIp()
  195. {
  196. return this->netConf.gatewayIp;
  197. }
  198. string Node::calculateNetwork(string ip, string mask)
  199. {
  200. return ipToString(stringToIp(ip) & stringToIp(mask));
  201. }
  202. /*
  203. * domyslnie onRecv w watku sciaga pakiet z kolejki (aby nie zjadalo pamieci RAM)
  204. */
  205. void Node::onRecv()
  206. {
  207. while(true)
  208. {
  209. Packet p = this->recv();
  210. }
  211. }
  212. void Node::setNetwork()
  213. {
  214. this->netConf.network = this->calculateNetwork(this->getIp(), this->getMask());
  215. }
  216. string Node::getNetwork()
  217. {
  218. return this->netConf.network;
  219. }
  220. void Node::split(const std::string &s, char delim, vector<string> &elems)
  221. {
  222. stringstream ss;
  223. ss.str(s);
  224. string item;
  225. while (getline(ss, item, delim))
  226. {
  227. elems.push_back(item);
  228. }
  229. }
  230. vector<string> Node::split(const string &s, char delim)
  231. {
  232. vector<std::string> elems;
  233. split(s, delim, elems);
  234. return elems;
  235. }