|
|
- /**
- * @file Node.cpp
- *
- * Created on: 10.01.2017
- * @author Piotr Dergun
- */
-
- #include "Node.h"
- #include "NATRouter.h"
-
- Node * Node::findConnection(string ip)
- {
- NATRouter *r;
- Node *ptr = NULL;
- if (ip == "0.0.0.0")
- return NULL;
-
- // najpierw szukam tras lokalnych
- map<Node*, bool>::iterator it = this->connectedNodes.begin();
- for (; it != this->connectedNodes.end(); ++it)
- {
- //if ((*it)->getIp() == ip)
- if ((*it).first->getIp() == ip)
- {
- ptr = (*it).first;
- if ((*it).second == false)
- return ptr;
- }
-
- /*
- * jezeli wezel ma polaczenie do NAT-routera
- * (i istnieje jego interfejs WAN to sprawdz
- * czy nie ma z nim bezposredniego polaczenia)
- */
- r = dynamic_cast<NATRouter*>((*it).first);
-
- if (r != NULL)
- if (r->getWanIp() == ip)
- return (*it).first;
- }
- /* jezeli takich nie ma, a jest zewnetrzna
- * to musze wskazac do niej
- */
- if (ptr)
- return ptr;
-
- return NULL;
- }
-
- Packet Node::recv()
- {
- Packet packet;
- if (!this->rcvBuffer.empty())
- {
- packet = this->rcvBuffer.front();
- this->rcvBuffer.pop();
- }
-
- return packet;
- }
-
- string Node::ipToString(unsigned int ip)
- {
- ostringstream ss;
- ss << ((ip>>24)&0xFF) << "." << ((ip>>16)&0xFF) << "." << ((ip>>8)&0xFF) << "." << (ip&0xFF);
-
- return ss.str();
- }
-
- unsigned int Node::stringToIp(string ip)
- {
- istringstream iss(ip);
- int offset = 24;
- unsigned int res=0;
-
- std::string token;
- while (getline(iss, token, '.')) {
- if (!token.empty())
- {
- res |= atoi(token.c_str()) << offset;
- offset -= 8;
- }
- }
-
- return res;
- }
-
- Node::Node()
- {
- this->setHostname("");
- this->setIp("0.0.0.0");
- this->setMask("0.0.0.0");
- this->setGatewayIp("0.0.0.0");
-
- this->setObjectName(&this->hostname);
- this->setDelay(1);
- }
-
- Node::~Node()
- {
- this->connectedNodes.clear();
- while(!this->rcvBuffer.empty())
- this->rcvBuffer.pop();
- }
-
- Node::Node(string hostname) : Node()
- {
- this->setHostname(hostname);
- }
-
- Node::Node(string hostname, string ip, string mask) : Node(hostname)
- {
- this->setIp(ip);
- this->setMask(mask);
- }
-
- Node::Node(string hostname, string ip, string mask, string gatewayIp) : Node(hostname, ip, mask)
- {
- this->setGatewayIp(gatewayIp);
- }
-
- bool Node::connectNode(Node *node, bool isExternal, bool firstConnected)
- {
- if (node->getIp() == "0.0.0.0") // jezeli wezel nie ma skonfigurowanej sieci, nie mozna go przylaczyc
- return false;
-
- if (!firstConnected)
- {
- map<Node*, bool>::iterator it = this->connectedNodes.begin();
- for (; it != this->connectedNodes.end(); ++it) // sprawdzamy, czy połączenia już przypadkiem nie ma
- {
- if ((*it).first == node)
- return false;
- }
- }
- this->connectedNodes.insert(pair<Node*, bool>(node, isExternal)); // podłączamy drugi węzeł
-
- if (!firstConnected)
- node->connectNode(this, isExternal, true); // to samo w drugą stronę
-
- return true;
- }
-
- int Node::send(Packet packet, bool isRouter)
- {
- Node *node;
- node = this->findConnection(packet.getDstIp()); // znajdz bezposrednia trase
-
- if (!node)
- node = this->findConnection(this->getGatewayIp());
-
- if (!node)
- return false; // nie ma żadnej trasy do węzła
-
- if (packet.getDstPort() == 0)
- return false; // wypada zdefiniowac nadawce oraz docelowy port...
- // jezeli wezel nie jest routerem to ma ustawic pakietowi swoj srcIp oraz losowy port
- if (!isRouter)
- {
- packet.setSrcIp(this->getIp());
- if (packet.getSrcPort() == 0)
- {
- // ustaw port zrodlowy na port losowy z zakresu [32768,61000] - zob. empheral port (port emferyczny)
- packet.setSrcPort(rand() % 28233 + 32768);
- }
- }
- node->putPacket(packet);
-
- return packet.getSrcPort();
- }
-
- void Node::putPacket(Packet packet)
- {
- this->rcvBuffer.push(packet);
- }
-
- void Node::setHostname(string hostname)
- {
- this->hostname = hostname;
- }
-
- void Node::setIp(string ip)
- {
- this->netConf.ip = ip;
- this->setNetwork();
- }
-
- void Node::setMask(string mask)
- {
- this->netConf.mask = mask;
- this->setNetwork();
- }
-
- void Node::setGatewayIp(string gatewayIp)
- {
- // TODO mozna ewentualnie zrobic sprawdzenie czy gateway jest w podsieci
- this->netConf.gatewayIp = gatewayIp;
- }
-
- string Node::getHostname()
- {
- return this->hostname;
- }
-
- string Node::getIp()
- {
- return this->netConf.ip;
- }
-
- string Node::getMask()
- {
- return this->netConf.mask;
- }
-
- string Node::getGatewayIp()
- {
- return this->netConf.gatewayIp;
- }
-
- string Node::calculateNetwork(string ip, string mask)
- {
- return ipToString(stringToIp(ip) & stringToIp(mask));
- }
-
- void Node::onRecv()
- {
- while(true)
- {
- Packet p = this->recv();
- }
- }
-
- void Node::setNetwork()
- {
- this->netConf.network = this->calculateNetwork(this->getIp(), this->getMask());
- }
-
- string Node::getNetwork()
- {
- return this->netConf.network;
- }
-
- void Node::split(const string &s, char delim, vector<string> &elems)
- {
- stringstream ss;
- ss.str(s);
- string item;
- while (getline(ss, item, delim))
- {
- elems.push_back(item);
- }
- }
-
- vector<string> Node::split(const string &s, char delim)
- {
- vector<std::string> elems;
- split(s, delim, elems);
- return elems;
- }
|